ZAKAJ SO PROVANSALSKE IN TOSKANSKE VASICE LEPÅ E OD NAÅ IH
22.08.2008
Ko tako poslušamo in prebiramo katere so najbolj opevane in zaželene pokrajine bližje ali malo manj bližje našim mejam, se na vrhu lestvice zagotovo znajdeta nam bližja Toskana v Italiji in bolj oddaljena francoska Provansa. Vse leto sta oblegani od trume turistov iz vsega sveta in veÄina med njimi poje obema hvalnice, pri Äemer so turisti najboljši promotorji obeh pokrajin.
Najverjetneje ste se tudi vi sprehajali po tako imenovanem toskanskem Manhattnu - San Gimignanu. V mestecu na hribÄku obÄudujemo srednjeveške stolpe, se posladkamo s Äokoladnim sladoledom svetovnega prvaka - in potem. Potem si vzamemo precej Äasa, da obredemo mnoštvo drobnih liÄnih trgovinic, kjer ponujajo lokalne kulinariÄne specialitete ali liÄne izdelke domiselnih obrtnikom, zavijemo v kakšno galerijo ali sedemo na vrt majhne gostilnice. In vsi smo zadovoljni - lokalni trgovci in gostinci, ki si manejo roke ob izkupiÄku (saj vendar ne moremo oditi, ne da bi kupili vsaj droben spominek) in mi, ki hvalimo, kako lepo je tam in kako je turist kralj. ÄŒe gremo v Provanso, se zgodba ponovi: v avtentiÄnem mestu Gordes, ki je zaradi svoje lepote služil tudi kot filmska kulisa, uživamo v pogledu na polja sivke, ki se razprostirajo v dolini, si ogledamo cerkev in se sprehodimo po ozkih srednjeveških ulicah. Nato pa ponovno v trgovinice po izdelke iz sivke ali po s prelepimi cvetovi sivke poslikano majico, ki nas še dolgo nostalgiÄno spominja na slikovite sprehode po Provansi. Na koncu se usedemo še na gostinski vrt. Turisti se niti ne vznemirjajo preveÄ, Äe zaraÄunajo za tri kave in tri Coca cole 45 €. Tudi to sodi k dopustu in k prestižnosti, po katerem slovi starinsko mestece Gordes.
Notranjost trgovine v San Gimignanu Ozka uliÄica v mestu Gordes
Opazujem vse te zadovoljne obraze enih in drugih okoli sebe in razmišljam: Äe bi iz teh mestec "pometli" vse trgovinice, majhne butike, galerije, sladolednice, gostilnice, kaj bi ostalo. Starinska mesta ozkih ulic in dragocenih pomnikov iz preteklosti, za katere se morda nihÄe niti ne bi zavzel. NisemÄisto prepriÄana, da se marsikatera naša vasica ne bi po lepoti krepko kosala z njihovimi. Ampak naše so v glavnem prazne, v njihovih pa se turist umika turistu v "mestni" gneÄi. Še desetletja nazaj se je podobno obetalo Toskani. Ljudje so odhajali in mesta so propadala. Pa je država oz. lokalna oblast vzela vajeti v svoje roke in naredila natanÄen strateški turistiÄni naÄrt, kako oživiti Toskano. Za obnovo nepremiÄnin, za negovanje lokalnega kulturnega izroÄila, za ukvarjanje s kmeÄkim turizmom in obrtjo je vložila krepka nepovratna sredstva ali posojila. Da je njihova politika obrodila sadove, se lahko prepriÄamo na lastne oÄi. Tam ni Sparov in H&M ter Dolce&Gabbana. Ti v majhnih mestecih nimajo kaj iskati, saj bi uniÄili lokalne obrtnike, s tem pa Äar okolja, poslediÄno pa turizem. Zanje je prostor v velikih primestnih trgovskih centrih, v osrednjih ulicah veÄjih mest ali v outlet trgovinah. Pametno in perspektivno, kajne?
VÄasih je dobro pogledati tudi Äez plot, se kaj nauÄiti in dobro prakso prenesti k nam.