Velja reklo: kar imaš na sebi, to si. Glava je naš najprominentnejši del telesa, zato ima naglavno okrasje še posebej moÄno sporoÄilno funkcijo. Lahko bi rekli: kar imaš na glavi, to si.
Osnovna funkcija pokrival naj bi bila varovanje Älovekovega telesa, vendar je naglavno okrasje mnogo veÄ. Ima funkcijo krašenja, oznaÄevanja, opozarjanja in poudarjanja. V zgodovini se je s pokrivali izražala potreba po približevanju (pripadnosti) ali razmejevanju (loÄevanju). Z njimi se je javno signaliziral položaj, ki ga je imel posameznik v družbi. Iz oblike pokrival se je razbralo marsikaj: spol, starost, zakonski stan, premoženjsko stanje, lokalni izvor ali poklicna in interesna pripadnost.
Na Slovenskem so ženske od 15. pa do konca 18. stoletja v kmeÄkem okolju nosile rute (peÄe), redkeje avbe in Äepice. Mlada dekleta so si glavo okrasila z okrasnimi trakovi. Konec 18. stoletja se priÄne doba nošenja damskih klobukov namesto avb. To je loÄevalo tudi plemkinje in mešÄanke od kmetic in delavk, ki so še vedno nosile rute. Klobuki so od sredine 19. stoletja doživljali vedno nova preoblikovanja. Pomembna je bila tudi priÄeska, ki je dopolnjevala modo klobukov. To je veljalo vsaj do 50. let 20. stoletja.
Splošno bontonsko pravilo je, da moški v družbenih kontaktih ne sme imeti pokrivala na glavi, za ženske obratno. Izvor tega je v kršÄanskem svetu, ko so morali moški opravljati molitev gologlavi. Nasprotno pa so se pri ženskah pojavljale zahteve po pokrivanju glave. Žene so morale imeti pri molitvi glavo pokrito.
Danes je v ospredju poleg osnovne zašÄitne funkcije pokrival še nova funkcija, to je propaganda. Na vidnem mestu se pojavljalo oznake blagovnih in trgovskih znamk, s Äimer nosilec izraža privrženost tem znamkam. S pokrivali nosilci izražajo tudi pripadnost vrednotam, ki izhajajo iz popularne kulture in jo poosebljajo znane osebnosti. SporoÄa pa se tudi pripadnost družbeni skupini ali subkulturi. Ve se, kakšno glasbo nekdo posluša, kako se zabava in kakšen je njegov odnos do sveta.
To zimo so se v modi pojavile kape in baretke mega dimenzij. Kape so oblikovalci zasnovali kot ogromne vreÄe in jih okrasili s pletenimi in drugimi rožami. Tudi baretke imajo nenavadno velike obsege. V spomladanski in poletni modi se pojavljajo kot naglavni okras rute, ki se povežejo v afriškem stilu, tako kot jih nosijo AfriÄanke, ki nosijo vodo. Pojavljajo se tudi diskretni klobuÄki, okrašeni na razliÄne naÄine, najveÄ s cvetlicami iz razliÄnih materialov.
V glavnem je vir zapisanega obsežna knjiga Janje Žagar, etnologinje in kustodinje za zbirko tekstilij in oblaÄilno kulturo v Slovenskem etnografskem muzeju v Ljubljani, z naslovom Pokrivala.