MAJA FERME - ekskluzivni intervju s priznano modno oblikovalko
28.07.2008
Maja Ferme je modna oblikovalka, ki nas vsake toliko časa preseneti z novimi, ustvarjalnimi dosežki. Pred slabe pol leta je polnila časopisne stolpce z novicami o odmevni in uspešni modni reviji, ki jo je izvedla v New Yorku. Je prva Slovenka, ki ji je uspel takšen prodor na ameriških modnih brveh. Nedolgo nazaj smo prebirali o naslednjem uspehu - o njeni zmagovalni večerni kreaciji, ki jo bo naša miss Slovenije, kot večerno obleko nosila na izboru za miss sveta na Kitajskem. Glede na mladost, ambicioznost, angažiranost in predanost delu verjamemo, da bo prišel čas, ko bo Maja modni glas Slovenije ponesla k mednarodni prepoznavnosti.
1. S samostojno modno revijo v New Yorku ste dokazali, da lahko slovenski modni oblikovalci z veliko osebne požrtvovalnosti in truda presežejo meje Slovenije. Vaš cilj je ustvariti mednarodno prepoznavno blagovno znamko. Kakšno strategijo za uresničitev tega cilja ste zasnovali?
Pred seboj imam jasno začrtan cilj, vedno pa dopuščam, da moja pot naredi kakšno dodatno vijugo ali celo spremeni smer. Trenutno zbiram okoli sebe najboljše sodelavce: šivilje, modelarje, projektne vodje, menedžerje, poslovne angele ... in se skušam povezati z najnaprednejšimi podjetji.
2. V New Yorku ste tri mesece delali na modnem področju pri oblikovalki Anne Sui, nato pa pri organiziranju in izvedbi modnih dogodkov v podjetju GenArt. V nekem intervjuju ste izjavili, da je v Ameriki način dela drugačen, da se tam zares dela. V čem se kaže razlika v primerjavi s Slovenijo in katere ameriške izkušnje ste prenesli v slovenski prostor?
Količina dela se kaže že v številu prostih dni oziroma počitnic. New Yorčan, ki si privošči teden dni počitnic na leto, je lahko srečen medtem ko vemo, da si pri nas lahko privoščimo več tedenske počitnice, pa še bolniške, koriščenje nadur ... Če si na primer bolan v NY si ne moreš privoščiti biti v bolniški po tri dni ali celo teden dni, kar se pri nas pogosto dogaja.Povprečen delavni dan se v NYprične med 9. in 10. uro. Ker je NY tako velik zahteva vožnja do pisarne precej več časa, torej se realno začne delovni dan že okoli 6. ure zjutraj. Delo poteka do večera. Kosilo se poje kar na delovnem mestu ali v okviru poslovnega pogovora. Po delovnem dnevu, ki se zaključi okoli šeste ali sedme ure, si ponavadi vabljen še na kakšno prireditev. Doma si v poznih večernih ali jutranjih urah. Seveda ima takšen način življenja svoje prednosti kot tudi slabosti. Najvrednejša izkušnja, ki sem jo prinesla s seboj v Slovenijo pa je vsekakor pridobljeno znanje, kontakti in zdrava samozavest: Sedaj resnično verjamem, da je mogoče vse, edina omejitev je v naših glavah.
3. Spletna modna urednica Anne Bailey je v svojem blogu razmišljala o tem, da je dobiti šest povabil za vašo modno revijo v New Yorku, res preveč. Pa vendar, uspeti v konkurenčnem modnem svetu, ni mačji kašelj. Kakšna je formula za prodoren uspeh?
Predpogoj za uspeh: » If you can dream it, you can do it!« Pri tem ne smemo pozabiti na jekleno voljo, vztrajnost in skoraj 24- urni delavnik.Anne Bailey je v svojem blogu razmišljala o naših vabilih in nas s tem posredno promovirala, kar si štejemo v dobro. Lahko rečem, da smo z našo vztrajnostjo opozorili nase in pri tem dobili še brezplačno reklamo.
4. Trenutno se ukvarjate s couture, visoko modo in z oblikovanjem unikatnega nakita. Trend je, da znane osebnosti iz glasbenega ali filmskega sveta sooblikujejo modne smernice. Kako kot modna oblikovalka to komentirate?
Znane osebe imajo predvsem v tujini, kjer lahko govorimo o zvezdah, odločilno vlogo pri promocijidoločene blagovne znamke oblačil, modnih dodatkov,
kozmetike ... Zavedati se moramo, da zvezde kot so Madonna, Kylie Minogue, Nicole Kidman …posojajo svoja imena, vendar ne oblikujejo izdelkov, saj nimajo potrebnega znanja in izkušenj na tem področju. Kadar filmska ali glasbena zvezda stopi na trg s svoje blagovno znamko oblačil lahko hitro prepoznamo njihovo oblikovalsko vrednost. O dobrem dizajnu v tem primeru ne moremo govoriti. Vzemimo na primer Armanija, ki je dober oblikovalec, prepoznaven v svetu. Recimo, da bi se ob oblikovanju začel ukvarjati še s petjem in bi posnel svojo zgoščenko, nato pa bi začeli o njem govoriti kot o glasbeniku. O kvalitetni glasbi tudi v tem primeru ne bi mogli govoriti. Modno oblikovanje je veliko več kot le risanje in šivanje oblek. Dober oblikovalec se iskali skozi leta. Pri tem pa je potrebno strokovno znanje, velike kilometrine dela, vizionarstvo, čut za umetnost in sposobnost vnesti v oblačila čas z vsemi družbenimi, političnimi, kulturnimi …dogajanji.
5. Magisterij, ki ste si ga izbrali, je kombinacija tekstilne tehnologije in trženja. Avtor znamenitega mačka Garfielda je za oblikovanje svojega mačka porabil neprimerno manj časa kot za njegovo trženje. Ali je formula za uspeh v modnem svetu podobna?
Predpogoj je vedno dober produkt, ki brez trženja le stežka zaživi, brez dobrega produkta pa še tako odlično trženje ne zagotavlja resničnega uspeha.
6. S stilom oblačenja pokažemo kdo smo. Obleka nas na nek način spredalčka. Nekateri modni teoretiki razmišljajo o nulti stopnji oblačenja. Torej o obleki, ki nas ne odredi v nobeni smeri. Mnogi dizajnerji se po modni reviji publiki priklonijo v kavbojkah in beli majici in se tako ne pustijo spredalčkati v nobeni smeri. Maja, vsake toliko časa presenetite z drugačno, celo diametralno nasprotno barvo las. Je to vaš izraz tega, da se ne pustite spredalčkati?
Vsak človek je čudovit individuum, ki ga ne more "spredalčkati" niti obleka. Moje obleke zaživijo na vsaki osebi povsem drugače. Če se oseba dobro počuti v svoji koži, lahko vnese v obleko dodatno energijo, da postane podoba popolna.
Menjava barve las in pričeske je igranje z modnimi trendi, pri čemer uživam in obenem opazujem reakcije ljudi, ki povedo veliko o njih samih.
7. S tranzicijo v Sloveniji je tudi poslovno oblačenje pridobilo na veljavi. Prebiramo o tem, kaj je primerno obleči v poslovnem svetu in kaj ne. A to večinoma velja za poslovneže, ki so najvišje na hierarhični lestvici. Kakšna pravila poslovnega oblačenja bi svetovali npr. bančni uslužbenki(cu), profesorici(ju), uradnici (ku) ...?
O pravilih poslovnega oblačenja predavamo tako posameznikom kot tudi podjetjem. Če želimo zavzeti celovitost poslovnega oblačenja predlagamo celodnevna interaktivna predavanja namenjena podjetjem, omogočamo pa tudi krajši pregled za posameznike, ki traja vsaj uro do dve. Zato bi le stežka opisala vsa pravila poslovnega oblačenja za tako različne poklice v nekaj stavkih.
Zato naj omenim eno izmed splošnih pravil poslovnega oblačenja, ki ga lahko uporabljamo v vseh poklicih:
osnovni poslovni kosi oblačil (ženski kostimi, moške obleke) naj bodo bazični, izvrstne kakovosti in primernih barv sprejemljivih v poslovnem svetu.
Osnovne kose nato kombinirajte z modnimi kosi (izberite tisto modno smernico, ki vam je osebnostno najbližja). Dodatke, ki igrajo pomembno vlogo v poslovnem oblačenju medsebojno kombinirajte in uskladite s celostno podobo.
8. V primeru, da bi lahko prosto izbirali sodelovanje s priznanim modnim oblikovalcem, koga iz modne smetane bi izbrali in zakaj?
Sodelovati bi želela z različnimi modnimi oblikovalci oziroma modnimi hišami: Versace, Emilio Pucci, Donna Karan, Basso and Broke, Roberto Cavalli, Elie Saab, La Perla, Adidas, Nike ... Vsak izmed njih ima določeno znanje, ki naredi njegovo blagovno znamko tako posebno.
9. In ne na koncu ... kaj počenjate za sprostitev in razvedrilo, ko se konča poslovni del vsakdana?
Redno se ukvarjam z jogo, ki je postala del mojega vsakdana. Zelo rada berem knjige in določene revije kot so Manager, Moje finance,…Prav tako pa si vzamem čas za sprehod v naravo s svojim partnerjem, obisk kakšne prireditve ali za dobro vegetarijansko večerjo.
10. Najljubši igralec, film, glasbenik, knjiga, kraj?
Igralec: Nicole Kidman in Anthony Hopkins
Film: eni ljubših so: dokumentarec Super size me, 2000, Čudoviti um, Naša mala miss,…